Kontrolki w samochodzie — opis kontrolek na desce rozdzielczej

deska-rozdzielcza.jpg

Kontrolki na tablicy rozdzielczej mają na celu informowanie i ostrzeganie kierowcy. Ikonki te mają zawsze ten sam wygląd, bez względu na to, jakiej marki jest samochód, jaki ma napęd i gdzie został wyprodukowany. Każdy kierowca powinien wiedzieć, co one oznaczają. Dlaczego? Bo ich zignorowanie może doprowadzić do poważnego uszkodzenia samochodu, a także do wypadku. Znaczenie kontrolek na desce rozdzielczej jest bardzo ważne. Dowiedz się dlaczego!

Kontrolki w samochodzie – rodzaje

Liczba kontrolek na desce rozdzielczej auta zależna jest od wielu kilku czynników. Na przykład od wieku samochodu. Im nowsze auto, tym bardziej rozbudowane jest jego wyposażenie. A to przekłada się na większą ilość kontrolek na desce rozdzielczej, które informują o właściwym działaniu, uruchomieniu albo złej pracy danego układu.

Jakie są rodzaje kontrolek w aucie? Nie bez powodu światła na desce rozdzielczej mają różne kolory. Na przykład czerwona kontrolka to zawsze ostrzeżenie, że coś nie działa i jest to system kluczowy dla samochodu albo dla bezpieczeństwa.

Opis kontrolek na desce rozdzielczej — niebieskie i zielone kontrolki (informacyjne)

Niebieskie i zielone kontrolki na desce rozdzielczej pełnią funkcje informacyjne. Najczęściej potwierdzają one uruchomienie określonych świateł (świateł mijania, pozycyjnych i kierunkowskazów) oraz systemów wsparcia kierownicy. Niebieskie lub zielone kontrolki na desce rozdzielczej potwierdzają uruchomienie tempomatu, systemu utrzymania pasa ruchu, systemu kontroli zjazdu ze wzniesienia i wielu innych.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, liczba kontrolek na desce rozdzielczej zależna jest od wyposażenia samochodu. Samochód wyprodukowany w latach dziewięćdziesiątych będzie miał na desce rozdzielczej jedynie kilka kontrolek informacyjnych. Auto wyprodukowane w 2020 roku będzie miało ich co najmniej kilkanaście, a w przypadku samochodu klasy premium może być być ponad trzydzieści. Nic zatem dziwnego, że w nowszych autach koniecznością stało się wprowadzenie nowych rodzajów wyświetlaczy wielofunkcyjnych. Po prostu, nie dało się zmieścić wszystkich kontrolek na desce rozdzielczej jedna obok drugiej i podświetlać każdej z nich za pomocą małej żarówki. Wiele współczesnych samochodów ma na desce rozdzielczej ekran LED/LCD, który wyświetla kontrolki. W najnowszych autach może w ogóle nie być standardowej deski rozdzielczej. Zastępuje ją bowiem ekran LED/LCD.

Warto pamiętać, że w niektórych (także starszych autach) producenci stosowali skomplikowane konstrukcje desek rozdzielczych. W takich autach deska rozdzielcza może prezentować tylko najważniejsze informacje. Nad nią może znajdować się długi, wąski wyświetlacz dodatkowy, na którym mogą palić się kontrolki.

Żółta kontrolka – opis kontrolek w samochodzie

Żółte kontrolki w samochodzie pełnią funkcje ostrzegawczo-informacyjne. Żółta kontrolka może informować o zapalonych światłach przeciwmgielnych. Dlaczego nie podpięto ich pod zielone lub niebieskie kontrolki? Zapewne dlatego, że światła przeciwmgielne to specjalny rodzaj oświetlenia, który może oślepiać innych kierowców podczas jazdy.

Choć żółte kontrolki ostrzegawcze to nie ikony awarii w samochodzie, również mogą ostrzegać o problemach, które mogą utrudnić lub całkowicie uniemożliwić jazdę autem. Przykład? Zapalona kontrolka check engine. Może one np. oznaczać uszkodzenie układu zapłonowego w silnikach benzynowych, albo układu wspomagania rozruchu w silnikach diesla. Obydwa problemy mogą całkowicie uniemożliwić jazdę autem, albo jazda może być bardzo utrudniona przez szarpanie.

Kontrolki żółte w aucie, które zapalają się najczęściej, to:

Check engine

Kontrolka o setkach znaczeń. Może oznaczać zapchanie katalizatora, uszkodzenie filtra cząstek stałych, zepsutą sondę lambda, uszkodzony czujnik, zepsuty układ zapłonowy, uszkodzenie czujników odpowiedzialnych za właściwą pracę silnika (np. czujnika położenia wału korbowego albo czujnika położenia wałka rozrządu). Może też oznaczać bardzo kosztowny problem z automatyczną skrzynią biegów. Po zapaleniu tej kontrolki lepiej nie wracać do domu autem, tylko wezwać lawetę.

Kontrolka awarii świateł zewnętrznych

W niektórych autach znajduje się system, który ostrzega o przepaleniu żarówki samochodowej. Jeśli auto ma również wyświetlacz komputera pokładowego – może się na nim pojawić informacja, o którą żarówkę chodzi. Warto jak najszybciej wymienić przepaloną żarówkę na nową.

Kontrolka świec żarowych silnika

Kiedy spiralka, czyli kontrolka świec żarowych, zapala się przed uruchomieniem jednostki napędowej, oznacza, że świece podgrzewają silnik. Po zgaśnięciu kontrolki można przekręcić kluczyk albo wcisnąć przycisk START. Jeśli kontrolka nie gaśnie, albo zapala się w trakcie jazdy, może oznaczać uszkodzenie świec żarowych. Jazda z uszkodzonymi świecami żarowymi będzie generować sporo problemów, od utrudnionego rozruchu, po zwiększone zużycie paliwa.

Kontrolka niskiego poziomu paliwa

Kontrolka niskiego poziomu paliwa zapala się na skutek działania czujnika, zanurzonego w zbiorniku paliwa. Zazwyczaj zapala się wtedy, gdy w baku jest mniej, niż 10 procent pojemności. Warto pamiętać o tym, że częsta jazda na rezerwie może doprowadzić do uszkodzenia pompy paliwa. A poza tym – w trakcie jazdy albo zablokowania w korku, paliwo może się skończyć.

Kontrolka ostrzegawcza układu przeciwblokującego (ABS)

Żółte oznaczenia kontrolek w samochodzie mogą wskazywać także na awarie systemów bezpieczeństwa aktywnego. Przykładem może być system ABS, chroniący koła przed zablokowaniem podczas hamowania. Powodem awarii może być uszkodzony czujnik prędkości obrotowej koła. Można jechać dalej, ale warto jak najszybciej odwiedzić warsztat.

Kontrolka awarii kontroli trakcji

W autach z systemem kontroli trakcji, zapalona kontrolka ESP może oznaczać problem z samym zaawansowanym systemem przeciwpoślizgowym i kontroli trakcji ESP, albo podległymi mu ABS i ASR. W przypadku zapalenia się tej kontrolki można jechać dalej, ale ostrożnie. Warto również pojawić się z samochodem w warsztacie. 

Kontrolka nieprawidłowego ciśnienia w oponach

Żółta kontrolka nieprawidłowego ciśnienia w oponach pojawia się na desce rozdzielczej w tych autach, które mają na wyposażeniu system pośredni TPMS (kontroli ciśnienia powietrza w kołach). Czyli system, który korzysta ze wskazań czujników ABS. W takim przypadku warto jak najszybciej się zatrzymać (w bezpieczny sposób) i dopompować koło. Następnie skontrolować je po kilku kilometrach. Jeśli powietrze znów wycieka – trzeba odwiedzić warsztat wulkanizacyjny, albo zamontować koło zapasowe lub dojazdowe.

Oznaczenia kontrolek na desce rozdzielczej – co oznaczają te w kolorze czerwonym?

Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej to zawsze znaki ostrzegawcze w samochodzie, których kierowca nie może zignorować. Mogą one oznaczać bardzo poważne problemy. Każdy z nich wymaga natychmiastowej reakcji. Wyjątkiem jest kontrolka, która oznacza zaciągnięty hamulec ręczny.

Sygnalizator ogólny

Sygnalizator ogólny to czerwona kontrolka z wykrzyknikiem znajdującym się wewnątrz trójkąta. Trójkąt z wykrzyknikiem oznacza poważną awarię, która może na przykład dotyczyć sterownika silnika, oprogramowania, samego silnika, baterii auta elektrycznego lub hybrydowego, albo innych układów mających wpływ na korzystanie z pojazdu. W takim przypadku warto wezwać lawetę i udać się do serwisu. Dopiero tam, z pomocą komputera diagnostycznego, usterka zostanie zdiagnozowana.

Kontrolka ciśnienia oleju

Kontrolka ta oznacza bardzo niski poziom oleju silnikowego. Grozi on poważnym uszkodzeniem a nawet całkowitym zniszczeniem silnika na skutek zatarcia. Dalsza jazda jest niemożliwa. Należy zatrzymać pojazd, poczekać, aż ostygnie (ok. 40 minut), sprawdzić poziom oleju i uzupełnić go. Następnie warto udać się do warsztatu, aby sprawdzić, czy układ smarowania jest szczelny.

Kontrolka temperatury silnika

Wysoka temperatura płynu chłodzącego to poważny znak ostrzegawczy. W takim przypadku również należy jak najszybciej zatrzymać auto, poczekać, aż ostygnie i sprawdzić poziom płynu. Powodem zapalonej kontrolki może być niski poziom płynu chłodzenia (spowodowany na przykład przez wycieki), uszkodzona pompa cieczy chłodzącej, zepsuty wentylator chłodnicy albo zablokowany/uszkodzony termostat.

Kontrolka ostrzegawcza akumulatora

Ta kontrolka silnika oznacza, że alternator (prądnica) nie działa i nie jest w stanie produkować prądu na potrzeby auta. Nie jest też w stanie ładować akumulatora. Taka ikonka na desce rozdzielczej może też oznaczać rozładowany akumulator albo problemy z bateriami trakcyjnymi auta hybrydowego. Jeśli jest to standardowe auto spalinowe (diesel lub benzyna), warto pamiętać, że auto będzie jechać dopóty, dopóki wystarczy energii z akumulatora. W praktyce – kilka kilometrów, jeśli akumulator jest dobrze naładowany. Warto udać się do mechanika, który jest najbliżej albo wezwać lawetę.

Kontrolki układu hamulcowego

Zapalona kontrolka układu hamulcowego także oznacza problemy, mające kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Może to być niski poziom płynu hamulcowego, ale problemy mogą powodować też inne podzespoły. Nie warto ryzykować. Należy wezwać lawetę.

Komunikaty na desce rozdzielczej mają służyć, nie straszyć

Warto o tym pamiętać, że zadaniem kontrolek i całej deski rozdzielczej jest przekazywanie informacji. Kiedy kierowca wie, co oznaczają kontrolki w samochodzie i potrafi odróżnić kontrolki informacyjno-ostrzegawcze od kontrolek oznaczających awarie, to wie, jak reagować, kiedy się zapalą.